پودر های سلولزی چیست؟

پودرهای سلولزی از آسیاب پالپ چوب و گیاهان تشکیل شده است. الیاف سلولزی در آب نامحلول هستند و علاوه بر این، آنها بدون طعم و همچنین بی مزه هستند. پودرهای سلولزی در مقایسه با سلولز میکروفیبریله، برای کاربردهای حساس به آب مانند کامپوزیت، الکترود، لنت و … مناسب هستند.

کاربرد های پودرهای سلولز

مواد اولیه لنت ترمز
لنت ترمز

الیاف سلولز طبیعی قابل استفاده برای تولید لنت ترمزهای ایمن
الیاف سلولزی جایگزین آزبست در لنت ترمز می باشند. فرمولاسیون پیچیده ای از اجزای مختلف فلزی و معدنی و همچنین افزودنی های اصطکاکی کربنی با اتصال دهنده های متقاطع برای تولید لنت ترمز استفاده می شود.

الیاف سلولزی مخصوص با سطح زبر و غیر یکنواخت سبب :
• هوادهی لوله های مویین فیبر در طی مرحله فشار
• کاهش ترک خوردگی بواسطه ی خاصیت چسبندگی خوب رزین
• تثبیت و تقویت استحکام ترکیب
• بهبود راحتی کار و تراکم لنت ترمز بواسطه ی ساختار قابل ارتجاع فیبرها
• ساختار متخلل و تثبیت سطح اصطکاک بوسیله ی تولید کربن از ۳۵۰ درجه سانتی گراد

لنت های ترمز تولید شده بوسیله آربوسل برای استفاده در اتومبیل ها ، کامیونها ، قطارها و وسایل نقلیه صنعتی و ماشین آلات مناسب میباشد.

الکترود جوشکاری
الکترود جوشکاری

سال ها است که از پودرهای سلولزی به عنوان یک عامل پوشش دهنده برای الکترودهای جوشکاری با کیفیت بالا استفاده می شود و به عنوان یک جزء محافظ تشکیل دهنده گاز و کمک اکستروژن عمل می کنند.

مزایای استفاده از پودر سلولز در الکترود جوشکاری:

  • فشار بالای گاز
  • کمک کننده اکسترود
  • کاهش ترک در هنگام خشک شدن
ترموپلاستیک:
الاستمورها

ترموپلاستیک:
پودرهای سلولزی به عنوان پرکننده با کیفیت بالا و کاربردی در کامپوزیت های پلاستیکی چوب (WPC) مانند تخته های چوبی نما و نرده ها عمل می کنند. بطورکلی پودرهای سلولز در سیستم های پلاستیکی جدید و مدرن برای طیف وسیعی از کاربردها استفاده می شوند. از مداد گرفته تا دکور مبلمان، از کف تا تخته های چوبی، ترکیبی از مواد اولیه کاربردی و تجدیدپذیر با پلیمرهای با کارایی بالا امکانات بی نهایت را ارائه می دهد.
ترموست ها:
در سیستم های حرارتی بر اساس رزین های ملامین یا فنل از چوب و پودرهای سلولز برای کنترل خاص خواص محصول استفاده می شود.
الاستومرها:
در سیستم های الاستومری از پودرهای سلولز برای عملکرد محصولات در جهت مورد نظر استفاده می شود. تقویت الیاف، افزایش سختی، بهبود سختی و کاهش وزن از جمله عملکردهایی است که می توان با پودرهای سلولزی تحت تأثیر قرار داد.

عایق ها

عایق بندی ساختمان ها عنصر کلیدی “انقلاب انرژی” است. ۴۰ درصد از مصرف انرژی خانوارهای برای گرمایش خانه ها استفاده می شود. بنابراین پتانسیل عظیمی برای صرفه جویی در این زمینه وجود دارد.
عایق های سلولزی مدرن به صرفه جویی در انرژی به طور پایدار و از همه مهمتر در بلند مدت کمک می کند. این امر هزینه های انرژی را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. برای محیط زیست مفید است و همچنین به دلیل اثرات مفید دیگر، راحتی بیشتری را در خانه ایجاد می کند و سهم مثبتی در کاهش انتشار CO2 و پایداری آن دارد.
پودرهای سلولزی دارای ویژگی های عایق حرارتی و ذخیره سازی عالی هستند و به همین دلیل انتخابی مناسب برای عایق ها می باشند. پودرهای سلولزی عایق مقاوم در برابر شعله، قابلیت استفاده مجدد دارند و مقاومت بالایی در برابر رطوبت نشان می دهند، در حالیکه عملکرد عایق سازگار را ارائه می دهد.

فیلتراسیون
فیلتراسیون

فیلتراسیون یک فرایند مکانیکی است که طی آن مواد معلق جامد از سیال (مایع یا گاز) جداسازی می‌شوند. اساس جداسازی در این روش اختلاف در اندازه ذرات جامد و سیال و استفاده از نیروی خارجی برای عبور مواد از یک غشاء نیمه تراوا است. الیاف طبیعی بدست آمده از سلولز این ویژگی را دارد تا در فیلتراسیون آب و دیگر مواد شیمیایی استفاده شود.

صنعت کاغذ از انواع مختلفی از افزودنی ها استفاده می کند. این مواد شیمیایی عملکردهای زیادی دارند و کاربردهای وسیعی دارند. اما مشکل اصلی همه افزودنی های توزیع یکنواخت، ثبات و واکنش های آن است.

پودرهای سلولزی بعنوان بایندر وارد فرایند تولید کاغذ می شود و دارای مزایای زیر است:

  • ثبات بسیار خوب
  • قابل استفاده pH های متفاوت و محدوده دمای متغییر
  • بدون تاثیر بر پتانسیل زتا
  • ماندگاری طولانی / بدون خطر یخ زدگی